tirsdag 20. november 2007

Lytte lyder på lekeplassen?

Nå er vi altså kommet halvveis, iallefall tidsmessig. Vi er for tiden mest på praksisskolen for å prøve ut disse oppleggene vi har laget til. I dag fikk vi gjort de siste av i alt fire ulike undervisningsopplegg. Vi har hatt lydstafett, haien kommer, laget tankekart og edderkoppnett. Alt for å øve på å lytte ut lyder.
I siste timen i dag hadde vi ute grupper på åtte elever og løp stafett på lekeplassen. Mellom huskene, opp klatreveggen, ned rusjebanen og opp i klatreslottet. Rundt om lå det ulike ting som elevene skulle plukke med seg. Det ene laget, med navn , skulle ta med seg ting som begynte på nettopp , og - laget ting på . Litt av poenget her var å fange opp en del elever som trenger å bevege litt på seg, være aktiv mens de lærer. Samtidig la jeg merke til at det var noen andre elever som også hadde godt av denne aktiviteten. Det er de elevene som ikke er så aktive, som neppe har vært oppe i klatreslottet før, men derimot er veldig forsiktige og rolige. Også disse elevene har nok godt av å prøvd seg, og se at det var ikke så skummelt i rusjebanen likevel. Elevene så iallefall ut til å kose seg og lyttet lyder for harde livet!

2 kommentarer:

Marianne sa...

Dette er jo VAKT prinsippet i paksis. Det er viktig å bruke alle innlærinsmåter når elevene lærer nyt stoff, og her ga du et godt eksempel på hvordan bruke de kinestetiske sansene for å lære.

Linn Jakobsen sa...

Flott at du fikk se VAKT prinsippet i praksis. Nyttig erfaring å ta med seg videre!