
tirsdag 22. januar 2008
Skolen som organisasjon - uke 4
For å gå inn i dette emnet må en starte med å si noe om hva en organisasjon egentlig er. Pensumboken på emnet (Helle) og lærer Åshild brukte en definisjon hentet fra Hansen og Heide, 1992; "Flere personer som samarbeider om å nå et felles mål". For å gå litt inn i denne definisjonen, er den satt sammen av en del krav som må fylles for at noe kan kalles en organisasjon. "Flere personer" sier noe om mengde, man er altså ikke en organisasjon om man er alene, driver et enkeltmannsforetak, men, ja, på en skole er man flere. Resten av definisjonen, "som samarbeider om å nå et felles mål" er jeg litt mer usikker på. På en skole har man mange ulike aktører. Vi har pedagogene, lærerne eller en proffesjonell organisasjon for å bruke Berg og Wallin (1982) sine begreper. I tillegg har vi en administrativ organisasjon som styrer, og til slutt en såkalt tvangsorganisasjon - elevene (navnet ut ifra at elevene i utgangspunktet ikke velger å gå på skole). Jeg tror så at vi kan si at disse tre gruppene kan kalles organisasjoner, men slår man disse tre gruppene sammen, og kaller hele skolen en organisasjon, fyller en da kravet om at alle samarbeidet om å nå et felles mål? Pedagogenes hovedmål må jo være å få best mulig læring hos elevene, samtidig som trivsel og resultater også er viktig. for de styrende organene er nok økonomistyring en viktig faktor samtidig som disse andre momentene også er viktig, men elevene, "den tvungne organisasjonen", hva er egentlig deres mål? La oss tenke oss en ungdomsskole. Ja, det er nok en del elever som har som fremste mål å lære mest mulig, og få best mulig karakterer, men jeg tror veldig mange ungdomsskoleelever synes det er langt viktigere å være "populær", å ha de tøffeste og ikke minst dyreste klærne, ha masse venner og bli sett opp til av medelever. Det kan godt være at jeg undervurderer 13-15 åringene, men jeg minnest selv da jeg var på den aldreren, det var høyst få som var kommet til det modningsnivået at de innså viktigheten av å gjøre sitt beste på skolen. For å komme til poenget: Har hele skolen et felles mål de samarbeider mot? De må jo ut ifra definisjonen ha det. I så tilfelle, kunne det være formålstjenlig å presisere disse målene for alle aktørene i organisasjonen? Slik at de er bevisste og enige om målene?


Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
1 kommentar:
Eg ser også at du gjenntar definisjonen på ein organisasjon, flotte ord, men som du sier, går alle inn for det samme målet?
Dei type elever som du beskriver er absolutt rett, det var enten dei som virkelig ville ha gode karaktere og forsto hva som stod på spill, eller det var de som rett og slett gav "faen" Derfor vil eg stille spørsmålet, hva kan vi gjøre for å bevistgjøre elevene våre hvorfor vi går på skole og hvorfor ein skal lære? Eg synst akkkurat det er viktig for å holde motivasjonen oppe. Eg kjenner meg selv igjen,"hva skal vi med dette, me trenger jo ikke å kunne heile sinussetningen i hodet"
Flott at du reflektere på den måten, er akkurat det eg synst er vanskelig. Blir ofte litt for mye fakta i mine innlegg.
Legg inn en kommentar