fredag 21. september 2007
Når livet er vanskelig (uke 37)
De siste årene har det vært sterk fokus på mobbeproblematikken i norske skoler, og som et resultat av dette har vi hatt minde mobbing enn før. MEN - ved siste undersøkelse viser det seg at antall elever som føler seg mobbet har steget igjen! Det kan være ulike årsaker til dette. En av de kan være at det har vært et økt fokus på mobbing og elever er blitt mer bevisst på hva som er mobbing. En annen kan være at etter de gode resultatene i de siste årene etter målrettet arbeid mot mobbing, har man på en måte fløte litt på den gode bølgen og glemt å fortsette arbeidet. Mobbing er noe man hele veien er nødt å jobbe med. Elevene trenger å bli bevisstgjort rundt mobbeproblematikken helt fra førsteklasse av. Jeg tror den største årsaken til mobbing er mangelen på empati blant mobberne, så dette er et viktig område å jobbe med i klassen.
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
2 kommentarer:
Ja jeg kan nok være enig med deg i at flere er fokusert på hva som er mobbing og at det kan ha litt å si for resultatet, men i hovedsak tror jeg det er mangel av kontuitet i arbeidet mot mobbing. Dette må flettes inn i den daglige undervisningen. En holdningsendring blant elevene er nødvendig i tillegg til å lære elevene empati.
Arbeidet mot mobbing bør ikke ha form av et prosjektarbeid, uansett om prosjektet går over flere år. Det er det vi har sett i norsk skole de siste årene. Olweus prosjektet har vært stort, og som forelder så synes jeg det har virket bra. Men det er bare det, at en skole får ny "befolkning" hver høst. Noen barn flytter, andre flytter inn, og de som var der i fjor kommer ofte tilbake etter sommerferien som andre personer enn de var før ferien...
Derfor mener jeg at alle anti-mobbeprogrammer er nødt til å ha en kontinuitet, det må ligge i selve programmets natur, at det ikke er mulig å slutte med det.
Legg inn en kommentar