Det er et faktum at skolen har store utfordringer med elever med utagerende oppførsel. Skolen har ofte verken kompetanse eller ressurser til at dissee elevene får riktig hjelp og oppmerksomhet. Oppmerksomhet får de, men ikke alltid den rette typen, verken av medelever eller lærere.
En annen gruppe som jeg ikke synes får nok oppmerksomhet er elever med sosiale og emosjonelle vansker som heller gir uttrykk for dette på en mer introvert måte. Disse elevene som ikke maser eller sloss, men som fortsatt har en sosial funksjonshemming i forhold til de andre elevene. De elevene som du kanskje ikke en gang legger merke til at er i timene en gang, og som går alene i friminuttene. Jeg tror det er viktig å få mer fokus på disse elevene også.
fredag 21. september 2007
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
1 kommentar:
Det å se de usynlige elevene i en travel skolehverdag er en enorm utfordring. Når en har det travelt, så driver en ofte med "brannslukking", en tar seg av akutte problemer som oppstår, for det er alt en har tid til. Da er det ofte slik at en glemmer de som gjemmer seg bort. Det er uhyre viktig for disse elevene å bli sett. Jeg lurer på om det kunne vært en ide for lærere å for eksempel skrive logg over disse elevene, for å "tvinge" seg selv til å huske disse elevene fra dag til dag?
Legg inn en kommentar