I dag har Maria og jeg jobbet med disposisjonen som skulle lages i forhold til forberedelse til muntlig. VI har fått tildelt temaet LK06 - innhold og utfordringer. Det synes jeg egentlig var greit. Dette er et ganske konkret område å jobbe med, med en konkret læreplan å forholde seg til. Mange andre emner er mer svevende hvor man ikke har noe "fasitsvar" som sier at slik er det. Man har gjerne teoretikere som mener ulike ting, og ofte motstridende ting om emnet. Selvølgelig kan en ha ulike meninger om LK06, men selve læreplanen er nå en gang slik den er. Det som er litt spennende å se er hvilke syn som ligger til grunn for læreplanen, og hvordan den er forskjellig fra tidligere læreplaner, som f. eks. L97.
Denne måten å jobbe på, det at vi går sammen i grupper og setter opp en disposisjon over de viktigste momentene innenfor emnet, fungerte veldig godt for meg. Jeg føler jeg har lært en0ormt mye mer i dag enn jeg ville gjort hvis jeg satt hjemme og bare leste i bøkene. For min del har det veldig god effekt å ikke bare lese, men også samtale med andre om teorien. Å måtte formulere kunnskapen, få frem det jeg kan og høre andres synspunkt på emnet er utrolig mye hjelp i. Jeg tror at når jeg leser, har det lett for å bli til at jeg bare leser for å lese, og ikke stopper opp og sjekker at jeg faktisk har forstått det som står der. Det er man derimot nødt for når man jobber samen med andre, og snakker og dikuterer rundt det. tillegg tror jeg det blir lærerikt å få presentert emnene de andre har jobbet med i pedagogikkundervisningen fremover.
mandag 14. april 2008
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar