søndag 13. april 2008

Hvordan gjøre læreryrket mer attraktivt?

En ting jeg har tenkt litt på i det siste er dette med lærermangel. Nå vet jeg egentlig ikke hvor akutt lærermangel det er i Norge for tiden, da dette er noe som varierer med tiden, men på ungdomsskolen her hvor jeg bor er nå mesteparten av lærerne i 60-årene, og faretruende nær pensjonsalderen. Store deler av lærerstaen kommer til å gå av med pensjon i løpet av få år. Hvem skal ta over deres jobber da? Det er grenser for hvor mange utdannede lærere som ikke har jobb allerede, og det blir ikke utdannet så veldig mange lærere per år. På HSH har antallet lærerstudenter sunket kraftig de siste årene. Konsekvensene kan fort bli at elevene ikke får kvalifiserte nok lærere. Ukvalifiserte lærere er nok det siste norsk skole trenger, i og med at skolen har måttet tåle massiv kritikk fra flere hold i det sist, grunnet de dårlige resultatene i internasjonale tester.

Spøsmålet blir da; hva kan gjøres for å få utdannet flere lærere?
For få ønsker å bli lærere for tiden. Hva er det som gjør at læreryrket er blitt mindre attraktivt? For en god del år siden var læreryrket et såkalt høgstatusyrke på lik linje med legen og presten. Slik er det ikke i dag. Titler som advokater, ingeniører og leger er mye mer sett opp til. Hvorfor er det slik? Noe av utviklingen tror jeg har med at folk generelt er mer udannet i dag. Før var det gjerne nesten bare presten, legen og læreren som var akademisk utdannet. Det var mer vanlig å gå i lære og få seg et yrke den veien. Samtidig tror jeg at et yrkes status langt på vei avgjøres av lønningene. Det er ingen hemmlighet at man ikke velger læreryrket om en har ambisjoner om å bli millionær. Samtidig vil jeg påpeke at en nyutdannet ingeniør tjener nøvendigvis ikke så veldig mye heller, men de har mulighet til å stige betraktelig i gradene. Man har mye større mulighet til å klatre opp til en høgtlønnet stilling. Som lærer har en enten kommunen eller fylkeskommunen som arbeidsgiver, og enten man synes det er riktig eller ikkke, får man ikke høgere lønn selv omn man gjør en skikkelig innsats. Lærerlønnningene er ikke prestasjonsbasert. Et siste moment som sannsynligvis har innvirkning på yrkets popularitet er nok den negative mediadekningen skolen og lærere har fått i det siste. Lærerne har nok fått urettferdig mye av skylden for de dårlige resultatene Norge fikk i en rekke internasjonale tester. Selv om lærerne sikkert må ta sin del av skylden for dette, kan en annen årsak til disse resultatene, for eksempel være den hyppige innføringen av nye skolereformer her til lands, noe lærerne ikke styrer.
Når det er sagt er det få yrker jeg synes bør være så respektert som læreryrket. Som lærer er man med på å forme barn og unges fremtid, og man må gi så mye av seg selv hver dag. Slik som det er i dag med lite ressurser i de fleste skoler, men samtidig utallige krav om at man skal se hver enkelt elev og sørge for tilpasset opplæring, samtidig med kompetansemål som må oppfylles, er utfordringene mange for lærerne.

Ingen kommentarer: