mandag 14. april 2008

LK06 vs.L97

Siden jeg har jobbet med LK06 i dag vil jeg prøve å formulere det jeg synes jeg har lært i dag.
LK06 består av fire deler: Den generelle delen av læreplanen, som er videreført fra både L97 og reform 94. Den generelle delen forteller om verdier og menneskesynet til læreplanen, og vitner om en tydelig progressivistisk tankegang. Læreplanene for fag er totaltforandret fra tidligere. I L97 var det mål som skulle nås etter hvert år. Målene var ofte vanskelige å måle, og formuleringer som ha kjennskap til og ha innsikt i ble mye brukt. I LK06 er kunnskapsmålene redusert til mål kun etter 2., 4., 7. og 10. årstrinn. Målene er færre og mer konkret. Tanken om konkrete mål for opplæringen, vitner om et mer tradisjonalistisk syn. Kompetansemålene har også formuleringer som gjøre og mestre, som legger opp til mer elevaktivitet, selv om det er prinsipp om metodefrihet i den nye læreplanen. Prinsipper for opplæringen, deriblant læringsplakaten som er et slags sammendrag av skolen sine forpliktelser ovenfor elevene og samfunnet ellers. Læringsplakaten erstatter broen fra L97. Den siste delen er fag og timefordeling, i Kunnskapsløftet skal det være lettere å kunne åpne for å flytte på timefordeling og fag for både grupper og enkeltelever, noe som legger opp til at det skal være lettere både til å gjøre lokale tilpasninger og tilpasninger i forhold til enkeltelevers behov.

Kunnskapsløftet er en stor endring fra L97 mye er endret selv om noe, slik som den generelle delen, er likt fra tidligere. Den største endringen er helt klart kompetansemålene og de fem ferdighetene (å kunne skrive, regne, lese, uttrykke seg muntlig og bruke digitale verktøy) som skal integreres i alle fag. Jeg vil si at med LK06 har den enkelte skole og lærer mer frihet og beslutningsmulighet.

1 kommentar:

Kjerstin sa...

hei Stine, kjekt å lesa bloggen din. Dette var ein kort og grei oppsumering av kunnskapsløftet og kva den står for, den byrjar å verta kjent etter kvart. Det er ikkje få gonger eg har måtta slått opp i dtte "arbeidsverktøyet" vårt som eg kallar det. Det er interessant synest eg å sjå kva som er endra frå andre tidlegare læreplanar og korleis utviklinga har vore igjennom dei ulike "epokane".

Ha ein fin kveld vidare.
Mvh Kjerstin